Tilbage til insights

Fra Spil til Salg: B2B Gamification

Gamification - Det lyder måske som en leg. Point. Badges. Belønninger.

VækstGamificationBranding
Skrevet af
Anthony Watkins
Udgivet den
02. jun. 2025
Want to know more, reach out to me
Anthony Watkins

Men de virksomheder, der arbejder seriøst med gamification, ved godt, at det ikke handler om spil - det handler om adfærd.


Gamification bruger spilmekanikker til at engagere mennesker - og når det er designet rigtigt, kan det få både kunder og medarbejdere til at gøre lidt mere, blive lidt længere og vende tilbage lidt oftere.


Og det gør en forskel.


Her er, hvad vi ved:

  • Virksomheder, der bruger gamification, ser op til 22 % højere kundeloyalitet
  • Brugere engageret gennem gamification har i gennemsnit 47 % længere interaktionstid
  • Internt kan gamification løfte medarbejdernes produktivitet med op til 40 %

(Kilder: eMarketer, Gigya/Salesforce, Gartner)


Det skyldes ikke bare, at det er sjovt. Det skyldes, at det aktiverer noget dybt menneskeligt: ønsket om at se fremgang, opnå noget og blive anerkendt. Det gælder i B2C - men i stigende grad også i B2B.


Gamification rykker ind i B2B - og det giver mening

  • Når Salesforce gør salgstræning til et spil med point og niveauer.
  • Når monday.com bruger belønninger og små milepæle til at få nye brugere godt i gang.
  • Når Adobe viser, at en spilbaseret introduktion gør, at færre nye kunder falder fra.

Det handler om at styrke relationen mellem mennesker, digitale systemer og brands - også i komplekse, professionelle sammenhænge.

Flere og flere B2B-virksomheder bruger gamification til at skabe stærkere relationer og mere loyale kunder. Ifølge Forbes bliver gamification især brugt til at opbygge relationer og fastholde kunder, mens en rapport fra FinancesOnline viser, at 70 % af verdens største virksomheder allerede arbejder aktivt med gamification - især når det gælder salgsudvikling, træning af kunder og opbygning af fællesskaber.

Det giver egentlig god mening - for B2B-kunder er jo også bare mennesker.


Brug oplevelsen som motor

Det er netop derfor, vi ser gamification som en designopgave - ikke bare et teknisk add-on. Det handler om at designe oplevelser, der får folk til at engagere sig af lyst, ikke af pligt.


Et par eksempler:

  • En progress-bar i checkout kan mindske frafald og give brugeren en følelse af momentum
  • Et loyalitetsprogram med point og levels kan give værdi og samtidig indsamle værdifuld kundedata
  • En læringsplatform med badges og rankings kan motivere teams til at lære hurtigere og mere

Og ja, det kan sagtens se professionelt ud.


Vi gør det ikke for sjov

Gamification skal ikke overgøres. Det skal mærkes og det skal give mening.


Hvis det virker påtaget, mister det sin effekt. Men når det er integreret rigtigt, er det ikke bare en metode til engagement - det er et strategisk værktøj til at drive vækst.


Langsigtet. Målbart. Menneskeligt.


Måske netop derfor er det ikke kun for tech-selskaber og fitness-apps længere.


Det er også for dig, der gerne vil bygge stærkere relationer. Og se resultater.

Fortsæt fordybelsen